top of page
Obrázek autoraBohunka Hihlánová

Lesk sociálních sítí a bída HR reality

Jak nemít depku z toho, že ještě nemáte na všechno AI, o home office si můžete akorát nechat zdát a strategie vám chybí nejen v HR, ale pro celou firmu.


HR admin powered by AI
Přání HR vs. realita

Nenechte se rozhodit „dokonalostí" ostatních


Žijete přece váš kontext a vaši realitu. Srovnávat se s ostatními je přinejlepším cesta k tiku do oka, jedno jestli v osobním životě nebo v práci.


Myslím, že by nám všem dost prospělo nelakovat si věci narůžovo. A napadá mě hned několik příkladů, kde můžeme začít.


Technologie v HR aneb AI, digitalizace, automatizace


Je to budoucnost? Je. Obejdeme se bez technologií? Neobejdeme. Sama o tom často mluvím a píšu, že právě tohle je cesta, jak si v HR vytvořit víc prostoru na věci, na kterých opravdu záleží, a nebýt zavalení operativou.


Nedávno mě ale zpátky na zem postavila konverzace, kterou jsme měli v jedné mojí HR bublině:


👩 “Mohli byste mi prosím poradit ohledně registračních skříní na dokumenty?” 👱‍♂️ “My tady máme ještě starý dobry dřevo/lamino, zrovna dneska to opravovali a měnili zámky.” 👩 “Mám smlouvy u externí účetní, většinu naskenovaných, některé nikoliv a pár starých šanonů, kde je pelmel.” 🧑‍🦰 “Jdi paperless ne :) stačí uložit elektronicky pokud to máš u mzdovky.” 👩 “Právě jsem domluvená s účetní, že nám smlouvy vrátí, až budeme mít registračku.” 🧑‍🦰 “Tak brigádník a bude skenovat a dělat pořádek. To jsem dělala v bývalé práci a našly jsme třeba nepodepsané smlouvy a něco jsme nenašly vůbec.”


Jinými slovy, vážně v tom nejste sami. Podle průzkumu, který letos dělali EY:

  • jen 37% společností využívá automatizaci/AI ve vybraných procesech,

  • 70% nemá k dispozici žádné strategie nebo směrnice týkající se použití AI,

  • nejčastěji zmiňovanou překážkou (36%) je nedostatek pochopení AI a jeho možností.


Hodně práce před námi. Tak jestli přemýšlíte, co by mohla být ta jedna strategická priorita ve vašich L&D plánech na 2025, jeden nápad bych měla 😀.



HR strategii z vody nevyvaříte


Trochu se obávám, že v tomhle mám dost zkreslení světem firem, ve kterých se nejčastěji pohybuju nebo které sleduju na dálku.


Poslání, hodnoty, vize, strategie, kultura v nich jsou poměrně běžné téma a spíš ladí, jak k nim přistupovat co nejlíp. Pro HR to je pak krásná práce. Teda většinou 😈.


Pak ale použiju můj oblíbený reality check - co taková výrobní firma o 70 lidech někde z Chomutova? (chtělo by se napsat, že to není osobní, ale je - vyrostla jsem tam)


Možná to je zbytečný předsudek, nicméně v mojí fantazii u nich potkáte pana Taylora ještě pořád na každém kroku. A o něčem jako OKRs nebo jen obyčejných ročních prioritách, které jsou všem jasné a srozumitelné, se jim jenom zdá. Tak potom tvořte nějakou HR strategii…


Chci tím říct, že i když budete HR superwoman nebo superman, některé věci ze svojí role prostě nepřetlačíte. A vidím tu v zásadě dvě cesty. Buď se zaměřit na oblasti, kde máte aspoň trochu vliv, a dělat, co se dá. Nebo se vykašlat na větrné mlýny a hledat si svoji cestu jinde.


Hybridní práce jen pro někoho


2021: všichni remote!

2023: hybrid je nejlepší!

2024: všichni zpátky do kanclu!


Oh my… tohle téma by vydalo na samostatný newsletter, asi se nad tím zamyslím 🙂.


Prozatím stačí se zas podívat do očí české realitě:

  • jen 29% lidí může pracovat z domova a tohle číslo klesá (před rokem to bylo 32%),

  • většinou platí model 1-2 dny z domu (38% z těch, co vůbec můžou),

  • spokojenost a loyalita (celkový index = 55) vychází výrazně vyšší (71) u těch, kdo mají home office, než u těch, kdo nemají (48). Surprise surprise!



No a co teď s tím, že...


Nějaké best practices obvykle nefungují a nebudou ani tady. Jak bych nad tím přemýšlela já?


  • Jestli jste na míle vzdálení od toho, co se prezentuje na sockách, pravděpodobně jste součástí většiny.

  • Všechno najednou změnit nejde. Dává vám větší smysl jít agilně, krok za krokem, nebo spíš rozjet nějakou velkou změnu najednou? Tyhle věci se mi pořád honí hlavou, takže si třídím myšlenky a píšu o tom na LinkedIn.

  • Velká úleva je důsledně odlišovat sféru zájmu (nejširší), sféru vlivu a sféru kontroly (nejužší). Prostě neplýtvat energií na věcech, které nemůžu změnit.

  • Kontext is da king. Na co je vaše firma připravená? Co rezonuje? Co bude mít největší podporu? Proč se nesvézt tak trochu po proudu.

  • Vytrvalost a disciplína. Prostě zítra vstát, vyhrnout rukávy a udělat něco o fous líp. A pozítří zas…


Chtělo by se mi na závěr skoro říct: Keep calm and carry on 😀


No a kdybyste na to nechtěli být sami… Víme, že?

Bình luận


bottom of page